ثبت 11 اثر استان يزد در فهرست آثار ملي کشور


7 اثر ميراث غيرمنقول و 4 اثر ميراث معنوي استان يزد در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيد.

معاون ميراث فرهنگي " از برگزاري سومين همايش ملي ثبت ميراث فرهنگي خبر داد و گفت: اين همايش از 22 تا 25 خرداد سال جاري در جوار چغاخور شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختياري برگزار گرديد.


"ذات ا... نيک‌زاد" افزود: اين همايش به همت اداره کل ميراث فرهنگي استان چهارمحال و بختياري، اداره کل ثبت، شوراي عالي ثبت آثار تاريخي-فرهنگي و طبيعي و با حضور معاونت ميراث فرهنگي ،کارشناسان و مديران 30 استان کشور به انجام رسيد.


وي با بيان اينکه در اين همايش پرونده‌هاي ثبت پيشنهادي کليه استان‌ها ارائه و مورد بررسي و تصويب قرارگرفت، گفت: کليه پرونده‌ها پيش از اين در کميته تخصصي مورد بررسي قرار گرفته و به همايش ملي ثبت، راه يافته بودند.


"نيك زاد" تصريح کرد: ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد با يازده پرونده در اين همايش حضور فعال داشت که هر يازده اثر ارائه شده شماره ثبت آثار ملي دريافت کرد.


معاون ميراث فرهنگي يزد ثبت قلعه جنت آباد، قلعه ملاباشي يزد، مسجد سرآب حاجي آباد، خانه خالوميرزا عقدا، آسياب فراشاه(اسلاميه)، دوچيل‌ سنگي راه تاريخي ابرکوه به يزد منظور (برج ديدباني) و مازاري صلحي زاده را 7 اثر غير منقول ثبت شده و آيين نخل‌برداري، زيلوبافي ميبد، سفالگري ميبد و چنته بافي ابرکوه را 4 اثر معنوي ثبت شده برشمرد.


"نيک زاد" به اهميت 4 اثر معنوي ثبت شده اشاره کرد و گفت: آيين نخل برداري در استان يزد که همه ساله بصورت يک سنت بسيار کهن در سراسر شهرها، روستاها و محله‌هاي استان يزد در ايام عزاداري محرم با شور هيجان زياد به انجام مي‌رسد جزء ويژگي‌هاي فرهنگي اين استان محسوب مي‌گردد.


وي همچنين به فن و پيشه‌هاي زيلو بافي، سفالگري و چنته بافي اشاره کرد و گفت: از هنرها و مشاغل قديمي استان و در قديم رواج بسياري داشته و هنر خاص مردان بوده و اکنون جزء مشاغل سنتي در معرض خطر، محسوب مي‌شوند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا